torsdag den 5. marts 2015

Om eventyr og H.C. Andersen


Jeg har længe gået og overvejet, om jeg skulle prøve at kaste mig ud i en bog af H.C. Andersen. Selv ejer jeg ikke nogen af ham, så den mulighed har jeg ikke. Men da jeg sad og kiggede lidt rundt på e-reolen i går, faldt jeg over en af samlingerne af hans eventyr,
Det er den samling der ses på billedet, og beskrivelsen fortæller, at der vil være rigtig mange af hans eventyr deri.

Jeg har aldrig før læst eventyr som andet end oplæsning til børn, men der er et eller andet der trækker i mig, for at låne bogen. Jeg ved ikke om det er fordi jeg har så lidt kendskab til eventyr eller om det blot er fordi jeg er nysgerrig. Jeg ved bare, at jeg vil prøve at læse den.

Når jeg har tænkt mig at læse den, vil jeg ikke læse den, som jeg normalt læser en bog. Jeg vil ikke lade det hele køre ud i én. Jeg vil bruge den som "pause"-læsning - altså imens jeg læser andre bøger.
Det har jeg aldrig kunnet før, da jeg har det med at blande handlinger sammen, men jeg tror, at fordi dette er en samling af mange handlinger, kan jeg godt læse ét eventyr ad gangen, og stadig læse den anden bog, jeg nu er igang med.
Ja - jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg vil give det et skud.

Jeg kan huske H.C. Andersen fra folkeskolen, hvor vi analyserede flere af hans eventyr. Analyserne fik mig altid til at blive skuffet over eventyrerne, fordi de pludselig slet ikke handlede om dét, jeg troede de handlede om. Der var pludselig så mange gemte symboler og temaer i dem, at jeg ikke længere kunne følge med.
Men jeg tror, at nu hvor jeg er langt mere bevidst om hvad jeg læser og hvad der står skrevet mellem linjerne, vil jeg få meget mere ud af dem. Det håber jeg i hvert fald.

I de perioder hvor jeg selv skrev meget, var det ofte eventyr jeg skrev. Måske ikke ligefrem med "der var engang" og "de levede lykkeligt til deres dages ende", men jeg brugte tit mange eventyrtræk. Det er måske også dét, der er med at trække mig sådan hen imod bogen.

Læser i eventyr? Har i nogensinde læst en samling af H.C. Andersen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar