tirsdag den 24. marts 2015

"Hvis jeg bliver" af Gayle Forman

Hvis jeg bliver af Gayle Forman, 179 sider, Gyldendal, 2014

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Der er heldigvis stadig et halvt år, til Mia er færdig med skolen, så hun har endnu tid til at overveje, hvad hun vil. Men en morgen i februar, da Mia og hendes familie er ude at køre, sker der noget. Noget der er så stort og alvorligt, at Mia pludselig kun har et eneste valg tilbage. Et valg, der overskygger alle andre. Et valg, der handler om liv eller død.

Hvad ville du vælge, hvis det var dig?

Inden jeg begyndte på bogen, havde jeg set den et par steder på Goodreads og havde egentlig også sat den på min "To read"-liste. Jeg fik bare aldrig gjort noget ved det, jeg ved ikke hvorfor. Men da Gyldendal så skrev til mig på Twitter at den skulle jeg da læse, og endda også sendte mig et eksemplar, gik jeg i kast med den, med det samme den ankom i postkassen.

Vi møder Mia og hendes familie, der alle kommer slemt til skade i en bilulykke. Dernæst følger vi Mia i et døgn på hospitalets triste og stille stue. Meget mere handling kan jeg ikke fortælle om, da jeg så vil komme til at afsløre hele essensen i bogen - og det ville der jo ikke være meget ved.

Til at begynde med, var jeg fanget af bogen og ville have mere for hver linje jeg læste. Jeg var overbevist om, at lige om lidt ville der ske noget. Men sådan var det ikke helt - for selvom bogen var ganske udmærket, blev jeg lidt skuffet over selve handlingsforløbet. Vi får en masse flashbacks til Mias ungdom, men jeg synes nu alligevel der mangler noget mere fra hospitalstiden. Det er som om at der er langt mere fokus på Mias liv som helhed, end på det, der egentlig er sket. Jeg ville faktisk nok ønske, at bogen havde været lidt længere, så der var mere plads at udfolde sig på.

På trods af, at vi ikke hører så meget fra selve hospitalstiden, er bogen alligevel meget intens omkring det, idet vi kun følger hende i et døgn. Vi følger Mia gennem en rejse - og folk der har let til tårer, ville nok også kunne komme til at fælde et par stykker igennem den.

Sproget i bogen er letlæselig og side-antallet gør også, at man hurtigt kommer igennem bogen. For mig var det en rigtig hygge-bog, der ikke krævede min fulde opmærksomhed, som nogen andre bøger gør, hvis i forstår hvad jeg mener.

Alt i alt synes jeg bogen var okay - jeg er ikke imponeret, men heller ikke skræmt eller kedet. Jeg hyggede mig med den, men det er nok ikke en af de bøger, der vil blive siddende i min hukommelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar