tirsdag den 10. marts 2015

Om at læse bøger og gå i skole


Selvom skoleferierne sluttede og hverdagen begyndte igen, har jeg sjældent haft problemer med, at opretholde at læse. Jeg har blot taget et par timer efter skole og så igen et par timer inden jeg gik i seng; så var der stadig masser af tid til både kæresten, madlavning, rengøring og lektier.
Men jeg kan mærke, og har kunnet det de sidste 14 dage, at skolen presser på og det samme gør lektierne, fordi eksamenerne ligger lige om hjørnet. Det kræver så meget af min opmærksomhed, at når jeg endelig kommer hjem, får jeg kun læst i en lille time, fordi jeg simpelthen er for træt. Jeg kan mærke at jeg trænger til både ferie og afslapning.

Nu er det heldigvis påskeferie lige om lidt, så der vil jeg kunne få samlet op på nogen af de bøger, som står og skriger på mig, på min reol.

Jeg har sjældent haft problemer med, at læse en bog samtidig med at læse noveller til undervisningen. Og det undrer mig, for jeg kan overhovedet ikke have gang i at læse 2 bøger på én gang. Men det glæder mig alligevel, for hvornår skulle jeg ellers få tid til at læse alle de skønne bøger der findes?
Hvis jeg skal være ærlig, "glemmer" jeg også somme tider lektierne, netop fordi jeg lige skal have læst de sidste 100 sider i en bog. Jeg samler op på det, jovist, men tænkt engang, at man kan være så opslugt af en bog.
Nu skal det endelig ikke lyde som om, at jeg misser skolen, aldrig laver mine ting eller andet, for det er slet ikke sådan det hænger sammen. Men ligger der en dansk-tekst på 10 sider og en bog, hvor jeg mangler 100 sider, så tager jeg bogen først. Så står jeg hellere et kvarter tidligere op næste morgen og læser dansk-teksten.

Men som sagt, har jeg lidt problemer med at koncentrere mig og lægge lige så meget tid i læsningen som før. Jeg kan mærke det går langsommere og at jeg har større tendens til at falde i søvn midt på en side. Det piner mig - men jeg ved at det nok skal gå, for snart er eksamenerne slut, og jeg får en pause til at lade op og starte på en frisk.

Selvom jeg er så smadret og træt efter en skoledag, bruger jeg stadig læsning som afslapning. Min skoleuge indeholder dage der hedder 8-16.20, 10-17 og 8-14.20+19-22, så trætheden er nok en selvfølge. Men når jeg så kommer hjem og virkelig ikke kan holde mere ud i mit hoved, er det bøgernes verden der redder mig. Det er dér jeg slapper af, får pulsen ned og alle tankerne ud af hovedet.
Så selvom hastigheden er sat ned, nyder jeg det stadig mindst lige så meget som før.

Bruger i også læsning som afslapning oven på en lang dag? Eller kan i slet ikke få det koblet sammen med skole-/arbejdsdage?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar