torsdag den 12. november 2015

"Sanddrømmeren (Sanddrømmeren #1)" af Sidsel Katrine Slej

Sanddrømmeren af Sidsel Katrine Slej, 251 sider, Turbine, 2013

Denne bog er et eksemplar fra forfatteren.

Det betyder ikke noget, at Fréas drømme tit bliver til virkelighed, siger hendes mor. Men da en jætte bryder ind om natten og angriber dem, må Fréas mor indrømme, at de ikke er som andre mennesker. Fréa er en valkyrie, og vølven har spået, at Fréa skal blive den mægtigste sanddrømmer nogensinde - en valkyrie, der kan se fremtiden i sine drømme.
Fréa må flygte til Asgård for at blive oplært som valkyrie og bo blandt de gamle, nordiske guder. Her begynder en uventet rejse, hvor hun knytter stærke venskaber og oplever en spirende kærlighed.
Men uhyggelige drømme om is, blog og en brændende himmel hjemsøger Fréa. Er det en sanddrøm? Og kan hun forhindre det i at ske?

I denne bog finder vi den nordiske mytologi. Det er et emne, jeg aldrig før har læst om, så det betød, at jeg glædede mig rigtig meget til at komme igang. Jeg glædede mig til at høre mere om hele universet, end jeg havde lært i 3. klasse i folkeskolen.

Bogen starter ud med, at Fréa bliver forklaret om, hvordan hun egentlig er en valkyrie, skal bo i Asgård og være sammen med de nordiske guder. Introduktionen synes jeg ikke var helt god. Det hele virkede meget plat - og til tider en smule barnligt. Her mener jeg godt, at introduktionen til hele dette univers kunne have foregået anderledes.

Efterfølgende, da introduktionen var overstået, og jeg kom ind i historien, gled det stille og roligt derudad. Jeg nød at følge med i Fréas rejse - og se hende gro. Hun går fra at være en ung, uvidende pige, til næsten at være en selvstændig kvinde. Det er en rigtig fin rejse, hvor hun går gennem problemer, som mange unge vil kunne nikke genkendende til.

Det er en rigtig fin historie med nogle gode emner. Den fangede mig ikke synderligt - jeg kunne godt have brugt et andet sprog. Det var let at mærke, at bogen nok mest er til en lidt yngre målgruppe, end jeg selv er i.

Jeg kunne rigtig godt lide Fréa. Hun er en ung og viljestærk pige, der går efter hvad hun vil have. Det virker ikke som om, at hun tager et nej for et nej, og hun er klar til at kæmpe. Det er en egenskab, som jeg tror mange vil sætte pris på hos en hovedperson.

Alt i alt mener jeg, at det er en ganske okay bog. Sproget trækker karakteren en del ned for mig - det er lidt ærgerligt, for selve fortællingen er super fin. Der er en masse små handlinger der gør, at jeg helt sikkert godt kan se, hvordan der skal kunne komme en fortsættelse til bogen. Jeg er spændt på at se, hvordan Fréas kommende rejse bliver - og også hvordan det hele kommer til at forløbe sig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar