mandag den 9. november 2015

"Coraline" af Neil Gaiman

Coraline af Neil Gaiman, 157 sider, Høst og Søn, 2013

Et musecirkus, en anden mor, en talende kat og et teater fyldt med hunde. Det er noget af det, du møder i Coraline, hvis du altså tør følge pigen med det mærkelige navn inde bag den mystiske dør. Ind i en verden, der ved første øjekast ligner virkelighedens, men tag ikke fejl!
Coraline er eventyr og gys, som river dig med fra første side.

Vi møder den unge pige, Coraline, som kommer ud på sit livs eventyr. Det er en fantastisk fortælling, hvor man ser den unge pige tage nogle selvstændige valg - og på sin vis ser man hende også blive 'voksen'.

Det er en uhyggelig, men vildt tankevækkende fortælling. Jeg har aldrig før oplevet, at jeg på samme måde som her, sad med en følelse af, at jeg virkelig ikke anede, hvad der var foregået. Jo, jeg havde fanget hovedtrækkene, men hvad var pointen? Og hvorfor var denne bog egentlig skrevet?

Det tog mig et godt stykke tid, og jeg måtte tænke længe, inden jeg nåede frem til min egen konklussion. Jeg tror det måske er meningen med denne bog. Den dybe mening med den er gemt ret godt væk, og læseren må selv få det ud af den, som det er meningen, at læseren skal have ud af den. Det er skrevet lige så kringlet, som historien selv!

Gaiman har gjort et fantastisk stykke arbejde med denne bog. Samtidig med, at det er en børnebog, så er det også en voksenbog. Den kan, ifølge mig, følge med i alle aldersgrupper og det eneste der ville ske ved det, er hvor meget folk vil kunne få ud af den - både i forhold til tanker omkring den, men også bogens dybere mening.

Gaiman har helt sikkert overrasket mig - jeg sidder lidt med en blandet følelse; jeg tænker at han er skingrene sindssyg og på samme tid tænker jeg, at han er fuldstændig genial.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar