søndag den 23. august 2015

"Girl Online" af Zoe Sugg

Girl Online af Zoe Sugg, 369 sider, Gyldendal, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Penny har en hemmelighed. Ingen ved, at det er hende, som er bloggeren Girl Online. På bloggen kan hun dele sine inderste tanker og følelser og være helt sig selv. Hun skriver anonymt om skolen, drenge, sin skøre familie, de panikanfald, som fylder mere og mere i hendes liv. Penny får sit livs eventyr, da hendes familie tager hende med til New York. Her møder hun den smukke guitarist Noah, som er alt, hvad hun nogensinde har drømt om.

Men Noah har også en hemmelighed. En hemmelighed som vender op og ned på Pennys liv.

Jeg havde glædet mig rigtig meget, til at læse denne bog. Den har fået en del gode anmeldelser rundt omkring, og er desuden blevet hypet en del. Forfatteren er Zoe Sugg, som har en YouTube-kanal - jeg kendte hende ikke før, men jeg så efterfølgende nogle af hendes videoer.

Jeg kiggede kort anmeldelserne igennem på Goodreads, inden jeg gik igang med bogen, men jeg læste dem ikke helt igennem. Og der var mange blandede meninger. Jeg var derfor ret spændt på, at se, hvordan jeg ville have det med bogen.

Selve idéen er jo egentlig god nok. En kærlighedshistorie, hvor der indblander sig nogle problemer. Ja - det kender vi til og det er et typisk plot, som jeg oftest plejer at nyde rigtig meget. Jeg kan godt lide disse historier, og jeg kan godt lide at læse om, hvordan en person udvikler sig gennem en personlig rejse. Men denne bog skuffede mig desværre.

Jeg synes det hele gik lidt stærkt i bogen. Det virkede ikke som om, at der var ret mange tanker bag handlingerne og der manglede det, som jeg normalt kalder forspil. Ja, misforstå mig nu ikke - men tag for eksempel et skænderi. Hertil skal der lægges op til et skænderi, man skal måske irritere hinanden lidt først - der skal spilles op til det. Man hopper, normalt, ikke direkte ind i et skænderi. Men det synes jeg tit sker i denne bog, desværre. Måske ikke lige med et skænderi - men samme princip.

Derudover blev jeg oprigtig træt af at læse bogen ret hurtigt. Jeg synes den er rigtig dårlig skrevet, for at være helt ærlig. Sproget er på et niveau, hvor jeg kommer til at tænke på de historier jeg skrev da jeg var mindre. Det virkede som om, at denne bog blot skulle skrives, for at skrives.

Det er rigtig synd og jeg ærgrer mig over, at denne bog ikke tiltalte mig. Det havde jeg virkelig håbet at den gjorde, og jeg læste den over et længere stykke tid, så jeg følte, at jeg på den måde gav den nogle flere chancer. Det fungerede, desværre, bare ikke for mig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar