mandag den 3. august 2015

"Biddet" af Hilde Hagerup

Biddet af Hilde Hagerup, 155 sider, Turbine, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Jonas' mor har siddet i fængsel, siden han var otte år gammel. Nu er han fjorten og hun kommer snart ud. Han tæller dagene, men han frygter lige så meget, som han glæder sig til det. For når mor kommer hjem, er han nødt til at holde op med at lyve og få sig selv til at lyde mere populær, end han er. For Jonas Nilsen er ikke populær. Han er ikke valgt ind i elevrådet. Og han har ikke nogen kæreste.

I denne korte bog møder vi Jonas, hans far og hele hans skoleklasse. Vi ser hvordan Jonas skilder sig ud fra de andre elever - og hvordan han forsøger at leve et rart og dejligt liv. Vi ser hvordan han kæmper sig igennem hverdagen og hvordan han kæmper med sin familie. Vi ser, at det at lyve, føles ligesom at sidde i fængsel.

Da jeg havde læst denne bog, sad jeg tilbage med samme følelse, som jeg gjorde i folkeskolen, efter man havde læst en fælles bog. Ikke fordi den er dårlig - det mener jeg faktisk ikke. Men fordi den er delt op i en god størrelse kapitler, fordi den ikke er særlig lang - og fordi, at de symboler der er i bogen, vil passe godt med et arbejde i de større klasser i folkeskolen.

Jeg ved ikke hvorfor det er denne følelse jeg sidder med - men jeg har lidt lyst til at anbefale den til 9. klassernes dansklærere. Det er en rigtig god fortælling om, hvordan en ung dreng gør hvad han kan, for at leve sit liv som han har lyst til - og hvordan det kan gå galt.

Bogen ser jeg som en, både drenge og piger kan læse, for i bogen er der både følelser og humor at finde. Jonas er meget fokuseret på at leve det perfekte liv, i hvert fald over for sin mor, og gøre det bedste indtryk på hende. Han gør det somme tider på nogle specielle måder - men det fungerer for ham.

Jeg synes ikke bogen som sådan er fangende - jeg synes ikke den har en spændende handling. Men jeg forestiller mig, at den vil få unge mennesker, unge teenagere, til at tænke over nogle ting.

Sproget i bogen er nemt og ligetil - der gemmer sig ikke en masse svære ord eller kringlede forklaringer. Der er ikke en masse beskrivelser af naturen eller personernes udseende - det hele er meget ligetil.

Som sagt er der ingen fangende handling i bogen - og dette savner jeg. Jeg savner en grund til at blive ved med at læse, fortsætte og vil have mere. I dette tilfælde kunne bogen måske godt have været lidt længere, og dermed kunne forfatteren have gjort mere ud af, at fange læseren, i stedet for blot at fortælle om Jonas' liv.

Jeg vil anbefale bogen til 8. og 9. klasses elever - måske som fælleslæsning. Jeg tror, at de vil synes en del mere om bogen end jeg selv, da det hele foregår mere på deres niveau.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar