fredag den 26. juni 2015

"Grundstødt" af Seita Vuorela

Grundstødt af Seita Vuorela, 255 sider, Turbine, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Mitja på fjorten og Vladimir på femten er ikke på nogen almindelig campingferie med deres mor. En nær ven er død efter et fald fra en silo, og de har brug for at komme væk hjemmefra, få luft under vingerne og hele deres sår. Men på stranden ved campingpladsen møder Mitja nogle vilde stranddrenge og den mest betagende pige, han nogensinde har set. De viser ham hver især ting, han aldrig før har kendt til - men hvem er de?

En fantastisk og bevægende fortælling om at modnes gennem sorg.

Jeg havde utrolig svært ved at sætte mig ned med denne bog, og give mig tid til den. Ikke fordi den som sådan er dårlig, den er bare ret forvirrende. Man springer frem og tilbage i tiden - og så synes jeg den behandler et ømt emne, døden, på en mærkelig måde. Dette behøver dog ikke nødvendigvis være en kritik, da man somme tider har brug for at høre/læse om et sådan emne, på en lidt anden måde.

Vi møder disse to unge mennesker, Mitja og Vladimir, som behandler sorgen på deres egen måde. Og fordi at disse er så unge, vil jeg anbefale bogen til de yngre læsere. Jeg vil ikke mene, at voksne mennesker, får lige så meget ud af bogen, som det måske egentlig var planen.

Bogen er rigtig godt skrevet med et farverigt sprog og meget beskrivende passager. Det er med til at gøre bogen mere interessant at læse - selvom jeg normalt plejer at sige det modsatte. Men det er med til, at man som læser lidt bedre kan sætte sig ind i miljøet.

En anden ting jeg var rigtig vild med i bogen, er de illustrationer, der er hele vejen igennem. De er rigtig fint med til at skabe denne lidt mystiske og dystre stemning i bogen. Det kunne jeg rigtig godt lide - også fordi, at jeg brugte tid på at kigge på dem. Jeg sprang ikke blot over dem.

Jeg tror ikke, at jeg førhen har læst denne type bog. Den er lidt mystisk (på den gode måde) og speciel - netop på grund af det "tunge" emne.

Jeg er sikker på, at hvis jeg havde været lidt yngre, ville jeg kunne give bogen lidt flere stjerner. Den rammer mig bare ikke det rigtige sted - men måske den rammer dig?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar