onsdag den 10. juni 2015

"Feriegæsterne" af Emma Straub

Feriegæsterne af Emma Straub, 314 sider, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

For Franny og Jim var turen til Mallorca med deres to børn oprindeligt tænkt som en slags fest. De har 35-års bryllupsdag, og deres datter, Sylvia, er netop blevet student. Den solbeskinnede ø med de smukke bjerge, strande og tennisbaner virker da også som det perfekte sted at lægge de spændinger, der ulmede hjemme på Manhatten, bag sig.


Men ikke alt går efter planen. Der er knas i Franny og Jims ægteskab, Sylvias bror, Bobby, medbringer sin noget ældre kæreste, som hans mor aldrig har brudt sig om, og Frannys bedste ven, Charles, og hans mand tumler med deres egne problemer, mens de samtidig forsøger at agere mæglere i Post-familien. I løbet af de to uger kommer en lang række hemmeligheder for en dag, ydmygelserne står i kø, og barndommens rivalisering blusser op for fuld kraft.

Men heldigvis er der håb forude...

Jeg havde glædet mig rigtig meget til at læse denne bog - nok mest af alt på grund af Jojo Moyes' udtalelse på forsiden: "Jeg elsker den!".

Vi møder disse to familier, og ser hvordan de agerer sammen i nogle, somme tider, pressede situationer. Der bliver skiftet mellem synspunkterne i hvert afsnit af bogen, hvilket betyder, at vi som læsere får indblik i mere end én persons følelser. Det giver et rigtig godt spil i netop denne bog, da der somme tider er nogle situationer, hvor man ikke helt ved hvem man skal holde med. Det hjælper lidt, når man får tanken bag, flere steder fra.

Det er en bog, der helt bestemt egner sig som sommerferielæsning. Man er, som læser, på ingen måde i tvivl om, at denne bog foregår på en ferieø, hvor en ellers ret adspredt familie, pludselig skal til at være tæt sammen - og hvad sker der mon så? Jeg er ret sikker på, at man kan sætte sig ind i mange af situationerne selv.

Det er en rigtig sød bog, som kan læses af alle aldre. Dette, synes jeg, til dels er på grund af synsvinklerne der skifter. Vi får der fra et ungt par, en ung pige, et homoseksuelt par og et forældrepar med voksne børn. Der er altså nærmest alle aldersgrupper i bogen - og alle har noget, de kan sætte sig ind i.

Jeg glæder mig helt sikkert til at se, om Emma Straub kommer med mere i fremtiden. Hendes skrivestil er super fin og lige til at gå til - jeg er sikker på, at der kan komme en masse kærlighed ud af hendes fingre.

Jeg vælger at give denne bog 3 stjerner, idet jeg hyggede mig rigtig meget med at læse den. Den satte ikke det store præg på mig - men det synes jeg heller ikke altid, at en sommerferie-bog skal gøre. Den skal være let at læse og der skal ikke fore meget tænkning til - så tror jeg, at man mister overblikket lidt for hurtigt i sommervarmen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar