torsdag den 4. juni 2015

"Det burde du have vidst" af Jean Hanff Korelitz

Det burde du have vidst af Jean Hanff Korelitz, 467 sider, Gad, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget

Grace Reinhart Sachs fører en drømmetilværelse på Manhattens Upper West Side. Hun elsker sin mand, som er børnelæge, og sammen har de sønnen Henry på 12. Grace selv er psykolog og har netop skrevet selvhjælpsbogen 'Det burde du have vidst', hvori hun anklager kvinder for ikke at følge deres intuition og lægge tilstrækkelig stor vægt på deres førstehåndsindtryk af mænd.

Men kort før udgivelsen begynder der at ske foruroligende ting i Graces hidtil så trygge tilværelse. Hendes mand forsvinder, en mor på Henrys skole bliver myrdet, og Grace selv befinder sig pludselig i et mareridt, hun ikke kan vågne op af. Det går op for hende, at hendes tilværelse er langt fra så perfekt, som hun troede.

Inden jeg læste den første side i denne bog, var jeg allerede fanget af handlingen, på grund af bagsideteksten. Jeg følte virkelig, at den talte til mig. Og det gør jo ikke nogen, tværtimod, for så glæder man sig jo bare endnu mere til, at læse selve bogen.

Og det gjorde jeg så. Bogen indeholder en rigtig fed historie om Graces måde at tackle de problemer der opstår - både med hendes mand, men også med hendes søn.Vi møder hende i mor-rollen, i arbejds-rollen og beskytter-rollen, og hele vejen igennem bogen er der en rød tråd, som binder det hele sammen. Man sidder ikke og tænker over, at de 3 roller ikke rigtig passer sammen, eller at hendes personlighed ændrer sig. Det virker som om, at vi møder den helt rigtige, ærlige og reelle Grace.

Der er dog en ting ved bogen, der godt kan irritere mig. Der er rigtig mange steder, hvor naturen, huset, rummet, sofaen bliver beskrevet i lange passager, som jeg godt synes, man kunne have undladt. Det tager rigtig meget plads, og man når, nogle steder, at miste interessen og spændingen for historien. Det er rigtigt ærgerligt, for det ødelægger lidt af oplevelsen.

Men på trods af disse passager, er bogen alligevel en fantastisk oplevelse. Man kan virkelig sætte sig ind i Graces liv og følelser. Og det er sjovt at følge med i denne psykologs problemer, som viser sig at være netop dem, som hun har advaret alle sine klienter imod. Denne problemstilling ser hun også selv, og det er sjovt at følge med i, hvordan hun har det med det - og hvad hun gør for, at kunne holde det hele ud.

Alt i alt er det en rigtig god og spændende bog. Jeg er vild med det touch af krimi bogen har, som gør, at der er spænding, og at man er nødt til at læse mere, fordi man skal vide hvad der sker. Det gør rigtig meget for mig - og det er med til, at holde mig igang med at læse en bog.

Jeg har aldrig før læst noget af Jean Hanff Korelitz, men ser jeg hende i min lokale boghandel, er der ingen tvivl om, at jeg skal se nærmere på hende. Denne bog er lige min stil - og derfor glæder jeg mig til at se, om hun kan forsætte den fantastiske stil!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar