lørdag den 4. april 2015

"Nak en and (Nak en and #1) af Andrea Poulsen

Nak en and (Nak en and #1) af Andrea Poulsen, 376 sider, Skriveforlaget, 2014

Denne bog er et eksemplar fra forfatteren.

Når man har indgået et væddemål, så skal det også gennemføres ... eller skal det?

Ida Mosegaard er succesfuld. Hun har styr på tilværelsen, et tocifret millionbeløb på bankkontoen og en Mercedes, de færreste har råd til. En aften indgår Ida et væddemål med sin samarbejdspartner, Laura. Ida skal tilbringe to uger i udkantsdanmark hos sin mormor på Langeland, ellers taber hun væddemålet. Nemt nok! tænker Ida ...

Laura er overbevist om, at Ida er tilbage i København inden tre dage, men Ida er af en anden overbevisning ... lige til Langelandsbroen er i sigte. Og med god grund. Den kontrol og magt, Ida behersker perfekt i den københavnske hverdag, nærmest smuldrer for hende i selskab med de langelandske folkefærd,og flere gange bliver hun hylet ud af den.

Men som dagene går, bliver Ida mere og mere accepteret af lokalbefolkningen, der med janteloven i hånden til at begynde med ser skævt til den lidt for smarte københavner. Og i løbet af de to uger bliver et bånd knytte, hvor begge parter langsomt accepterer hinandens forskelligheder. Hvem ved? Måske bliver der en dag opkaldt en gade efter Ida Mosegaard i Tranekær! Hun vil i hvert fald aldrig blive glemt på Langeland.

Vi møder den unge dame, Ida, der skal lægge ret meget af hendes hverdag om, for at holde ferie på Langeland - som er en ret stor modsætning, til det travle liv i København. Hun har svært ved at skulle holde de elektroniske apparater, såsom hendes mobil og iPad, ligge. Det er sjovt at følge hendes udvikling fra en travl københavner til en hjemmehygger.

Jeg nød rigtig meget at læse denne bog - og jeg måtte også grine flere gange. For mig var det en rigtig hyggebog - ja, en rigtig ferie-bog. Bogen har dog ikke sat det helt store spor i mig, og jeg er usikker på, hvorvidt det er en jeg vil komme til at huske. Men som sagt, så nød jeg altså at læse den, og ville på ingen måde have været oplevelsen foruden.

Andrea Poulsen, forfatteren, har skrevet en rigtig sjov og sød fortælling om den, ifølge mig, egoistiske Ida, der muligvis trænger til at spark bagi, for at hun kan se, hvad det er hun har gang i. Og det får hun fra mange af beboerne på Langeland - spørgsmålet er jo så bare, om det virker.

Efter jeg havde færdig-læst bogen, søgte jeg lidt rundt på Google, og fandt ud af, at denne faktisk var den første i en serie. Og det giver nok også meget god mening, da jeg sad med en del ubesvarede spørgsmål, da jeg havde vendt den sidste side. Men det betyder også, at jeg vil gå og vente spændt på den næste i serien.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar