søndag den 22. februar 2015

"Harry Potter og Fønixordenen (Harry Potter #5)" af J.K. Rowling

Harry Potter og Fønixordenen (Harry Potter #5) af J.K. Rowling, 924 sider, Gyldendal, 2003

Dumbledore sænkede hænderne og kiggede undersøgende på Harry gennem sine halvmåneformede brilleglas. "Det er på tide," sagde han, "at jeg fortæller dig hvad jeg skulle have fortalt dig for fem år siden, Harry. Vær sød at sætte dig ned. Jeg vil fortælle dig det hele."

Harry Potter er desperat efter at komme tilbage til Hogwarts og finde ud af, hvorfor Ron og Hermione har været så hemmelighedsfulde hele sommeren. Men det femte år på Hogwarts bliver hverken let eller behageligt for Harry. Ministeriet for Magi nægter at tro på Harrys og Dumbledores forsikringer om, at Voldemort er vendt tilbage. Ministeren sender en repræsentant til skolen, som skal sørge for at udbrede Ministeriets holdning og lukke munden på Harry - med alle midler. Og med katastrofale følger...

Vi møder igen Harry, Ron og Hermione på Hogwarts-slottet, hvor intet er normalt - og når de 3 er samlet, er det sjældent at det er helt normale hændelser de kommer ud for. Denne gang står de 3 igen sammen om at overvinde det onde.

Lige siden jeg begyndte at læse den første Harry Potter-bog for omkring 3 uger siden, blev jeg fanget i dette fantastiske univers - og det blev jeg uden tvivl igen. J.K. Rowling giver en fantastisk beskrivelse af dette mystiske, men alligevel blæsende fantastiske univers, så man har svært ved ikke at leve sig ind i alle de ting der sker.

Harry Potter rammer mig lige i mit bog-hjerte. Jeg ved ikke hvad det er han, og hans kampe, gør ved mig, men jeg har hele tiden lyst til mere og hele tiden lyst til at det ikke skal stoppe. Jeg kan simpelthen ikke få nok - og jeg kan ikke lade være med at ville vide hvad der nu sker, og hvad han nu roder sig ud i.

De andre bøger i serien har jeg haft meget svært ved at begynde på, da J.K. Rowling hver gang har givet en lille "opfrisker" på, hvad det nu lige var der skete sidst. Det betyder, at de første 50 sider har været en kamp for mig at komme igennem, fordi jeg hver gang er sprunget direkte videre til den næste. Men denne gang blev jeg positivt overrasket, da historien gik igang med det samme. Jeg blev trukket ind i noget nyt og næsten, dog ikke helt, ukendt, som jeg glædede mig til at læse mere om.

Der er ingen tvivl om at denne bog skal have 5 ud af 5 stjerner. Den er fantastisk godt skrevet - og alt hvad der sker er så godt beskrevet, at det er svært ikke at se de levende billeder for sig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar