tirsdag den 24. februar 2015

Fysisk bog vs e-bog


Jeg har tit fået spørgsmålet, både af venner og familie, om jeg helst vil læse en fysisk bog eller en e-bog.

Når jeg læser en e-bog, så gør jeg det på min tablet (selvom jeg har store drømme om en Kindle). Det bliver ofte gjort ved at låne bogen gennem e-reolen, hvor der er rigtig mange titler tilgængelig. Her kan jeg styre lysstyrken på skærmen, baggrundsfarven, tekststørrelsen og mange andre ting. For at skulle komme med et endeligt svar, vil jeg liste pros and cons op for både disse og de fysiske bøger;

Fordele ved e-bøger

  • Jeg kan ændre på lysstyrken og behøver derved ikke at have lys/lampe i nærheden for at kunne læse
  • Jeg kan spise, drikke og ryge når jeg læser en e-bog, uden at skulle være bekymret for at ødelægge selve bogen ved at spilde
  • Den vejer ikke i nærheden af, hvad en fysisk bog vejer, og den er derfor ofte nemmere at have med på farten eller med i skoletasken
  • De er ofte billigere end fysiske bøger
  • Bonus: min kat kan ikke tygge i siderne, som hun ellers elsker at gøre ved mine fysiske bøger, hvis jeg ikke passer på

Ulemper ved e-bøger

  • Jeg skal altid sørge for at der er strøm på min tablet, for at jeg kan læse bøgerne. Hvis jeg ønsker at sidde i min sofa og læse, er der også nødt til at være strøm på, da jeg ikke har en stikkontakt i nærheden. Jeg er altså afhængige af de (pokkers) stikkontakter
  • Jeg kan ikke have dem med i karbad (selvom det er sjældent jeg går i karbad) - elektronik og vand hænger bare ikke sammen!

Når jeg læser en fysisk bog, har jeg enten lånt bogen af en ven/familie, på biblioteket eller købt den. Når jeg læser en fysisk bog, kan jeg sætte små sedler ind i bogen, hvor jeg enten mener der er et godt citat, eller ved noget jeg mener har gjort et helt specielt indtryk på mig.

Fordele ved fysiske bøger

  • De dufter bare bedre. Fysiske bøger dufter af bøger og de dufter af historier og af kærlighed og af alle de ting jeg elsker
  • Ofte pænere af udseende
  • Jeg kan have dem til at stå fremme på min bogreol, så den bliver langt smukkere. Tænk hvis der stod én tablet og intet andet?


Ulemper ved fysiske bøger

  • De bliver nemt ødelagte/grisset til, hvis man ikke passer på mens man spiser, drikker eller ryger
  • De er ofte meget dyrere

...og vinderen er... Ja, man skulle jo næsten tro at det var e-bøgerne, men for mit vedkommende er der bare ikke noget der stikker en fysisk bog - og slet ikke, hvis den kommer lige fra boghandleren! Men det der faktisk giver allerflest point i min verden, er duften af de fysiskebøger. Det lyder måske dumt, men denne duft vil jeg aldrig nogensinde kunne undvære. Jeg ville give duften 10000 point, hvis det stod til mig.

Så fysiske bøger er klart min favorit. Hvad er jeres?

2 kommentarer:

  1. "Jeg kan spise, drikke og ryge når jeg læser en e-bog, uden at skulle være bekymret for at ødelægge selve bogen ved at spilde"
    Ikke helt enig... Jeg tror ikke, min kindle vil være særlig glad for at få cola udover sig... Hvis jeg spilder over p-bogen, så er det da kun dén der går i stykker af det og ikke for flere hundrede kroner.. Jeg ved godt, hvad jeg vil foretrække ;) Men det er noget nemmere at bladre i e-bogen, mens man spiser eller hvad man nu gør.. :D

    Jeg kan nu også sagtens highlighte og hurtigt genfinde citater på min kindle,så der er ingen forskel på e- og p-bog for mit vedkommende :)

    Jeg har ingen favorit, og læser begge ca. lige meget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, Cola er nok ikke dens favorit, haha. Men det jeg mener med det er, at selve "bogen" ikke går i stykker. Maskinen gør nok, især hvis den får væske, men jeg vil altid kunne hente bogen frem et andet sted igen :)

      Slet