torsdag den 14. januar 2016

"There is no friend as loyal as a book."

Jeg kan huske, at jeg som ung brugte rigtig meget tid på at flygte ind i bøgernes univers. Jeg var rigtig dårlig i sociale sammenhænge, og havde det egentlig bedst med at være mig selv. Dengang jeg var ung, var det ikke bogbloggere man brugte som inspiration - det var hende den sure bibliotekar eller boghandleren, hvis passion slet ikke lå inden for bøgernes verden. Derfor har jeg nu dette indlæg klar, hvor jeg vil anbefale ungdomsbøger, som jeg ville ønske jeg havde (eller har haft) dengang jeg var ung.

Gayle Forman & Jandy Nelson
Gayle Forman og Jandy Nelson har begge skrevet nogle rigtig gode bøger. I de bøger der ses på billedet (og som er dem, jeg har læst) er det dystre temaer, der spiller den helt store rolle. Begge forfattere har præsteret at tage emner op, som i vores tid godt kan være noget af et tabu, skrevet en bog om det og har på den måde vist andre, at de ikke er alene om de ting, de nu engang måtte kæmpe med.

Min mening er helt sikkert, at det er vigtigt. Litteratur kan også spille en rigtig vigtig rolle i forhold til at fortælle en livshistorie, bryde med tabuerne og skabe debatter. Står man derfor og vil læse en bog, som berører nogle emner der går lidt ud over grænsen, så er det helt sikkert de to forfattere man skal have fat på.

Anne fra Grønnebakken & Yaxhiri
Jeg er ikke personen, som er vokset op med Harry Potter. Han har selvfølgelig været der og han var populær, men da jeg var ung, var han bare overhovedet ikke noget for mig. I stedet havde jeg to andre rigtig gode veninder: Anne og Yaxhiri. De to har hver deres serie, som hver især har betydet rigtig meget for mig.

Anne fra Grønnebakken er den første serie, jeg nogensinde kan huske at have læst. Den satte et kæmpe aftryk i mig, og jeg har genlæst den så mange gange, at jeg slet ikke har tal på det. Serien om Anne følger Anne gennem hendes barndom, ungdom og voksenliv. Vi ser alle aspekter af denne person, vi gennemlever alle de store øjeblikke i hendes liv - og hun deler alt med os. 'Anne fra Grønnebakken' er en rigtig hyggeserie, som man kun kan smile af.

Yaxhiri er mindre kendt, end 'Anne fra Grønnebakken'. Jeg husker ganske tydeligt da jeg købte hele serien første gang, da jeg læste den for første gang og da jeg var færdig for første gang. Det er en fantasy-serie, som sætter et helt specielt præg på fantasy-universet. Alle der spørger mig, om jeg ikke vil anbefale en fantasy-bog, svarer jeg 'Yaxhiri'. Den er så ukendt, og jeg vil så gerne have, at der er langt flere, der kender til den. Princippet i denne bog, er lidt det samme som i 'Anne fra Grønnebakken'. Vi følger Yaxhiri gennem hendes barndom, ungdom og voksenliv, igennem rejsen på at finde sin familie.

Stephanie Perkins
Jeg, og mange andre bogbloggere, har rost Stephanie Perkins til skyerne. Hun har skrevet de fantastiske historier om Anna, Lola og Isla. Anna og det franske kys er min klare favorit - og den er endda på min top 10-favoritter. Er du til kærlighed, venskab og det, somme tider, uretfærdige ungdomsliv, er dette helt klart bøgerne for dig. De indeholder alt det, som der skal være i en romantisk ungdomsbog.

Jeg forelskede mig hovedkluds i St. Clair som er med i 'Anna og det franske kys' - og jeg ved, at jeg ikke er den eneste. Så udover at få lov at læse en helt fantastisk bog, så får du måske endda lov til at forelske dig en lille smule. Og samme mulighed får du også i de to andre bøger.

John Green
John Green er, for mig, altid et hit. Min fasination af ham begyndte med 'En flænge i himlen', som fik mig til at fælde 4 millioner tårer, grine og smile. Den var igennem hele følelsesregistret.

Spørger du mig, så kan John Green noget helt specielt. Hans karakterer er helt unikke og passer så godt til deres historier. Det er sjældent jeg har oplevet, ikke at ville ændre noget i en bog - men hans bøger, de er altså bare lige præcis, som de skal være!

De andre
Der er også alle de andre. Her på billedet ovenover ses et lille udpluk af de andre bøger, som jeg helt sikkert også mener er noget helt specielt.

'Liv og Alexander' af Tine Bryld lånte jeg på biblioteket for mange år siden, og siden har jeg læst den et utal af gange. Det er en bog, hvor man som læser får lov til at snuse til en helt anden verden, end den som man måske har set før. Der er kærlighed, skænderier og familie som temaer - og kan det så blive andet end godt?

'The Selection' er en serie, som indeholder nogle rigtig gode elementer. Jeg slugte den første bog i serien i løbet af ingen tid og jeg var så ked af, at jeg ikke havde den næste også. Vi følger America i et fremtidigt USA i jagten på at blive (eller ikke blive) den næste dronning. Det er en rigtig sød og sjov fortælling, som er en læsning værd!

'Rubinrød' har lidt samme princip som 'The Selection'. Har du læst den ene eller den anden, og kunne lide den, skal du også kaste dig over den anden eller den ene.

'Vi var løgnere' er en meget speciel historie. Man skal vide så lidt om den som overhovedet muligt inden man læser den - og så skal man være klar på at læse den to gange. Kom igang!


Har du andre anbefalinger, så skriv dem endelig! Anbefalinger kan man aldrig få nok af - måske finder jeg (eller du selv) nye bøger til listen over dem, som skal læses i 2016.

6 kommentarer:

  1. Skøn liste du har lavet :)
    The Perks of Being a Wallflower er virkelig også en fantastisk ungdomsbog! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det er jeg glad ved, at du synes!

      Ja, den er simpelthen så fin!

      /www.mitbogunivers.blogspot.com

      Slet
  2. Åh, Tine Bryld - elsker hendes bøger! Har du mon også læst Nora? Derudover er Hanne-Vibeke Holsts bøger om Louise også indbegrebet af ungdom for mig, jeg har læst dem så mange gange og seneste for et år siden, det var lidt sådan en walk-down-memory-lane-oplevelse :-)

    Jeg kommer også til at tænke på en serie om en ung fyr, der hedder Jakob... men kan simpelthen ikke huske, hvem forfatteren er... Hvor er det irriterende! Men den var i hvert fald også god :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg har faktisk ikke læst andet end 'Liv og Alexander' af hende. Hanne-Vibeke Holst har jeg også kun hørt om af omtale. Det kunne være jeg skulle give mig lidt i kast med hende!

      Åh, det siger mig ikke lige noget. Sig endelig til, hvis du kommer i tanke om det!

      /www.mitbogunivers.blogspot.com

      Slet
  3. Mange tak for anbefalingerne! Har lige fået skrevet et par ekstra bøger på listen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Dina! Jeg håber du kunne bruge den til noget :-)

      /www.mitbogunivers.blogspot.com

      Slet