fredag den 2. oktober 2015

"Seks år" af Harlan Coben

Seks år af Harlan Coben, 301 sider, Gads forlag, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Det er seks år siden, Jake Fisher var vidne til, at hans livs kærlighed, Natalie, giftede sig med en anden mand. I seks år har Jake begravet sig i sit arbejde på universitet. I seks år har han holdt sit løfte til Natalie om at lade hende være i fred, og i seks år har tanken om Natalie og hendes ægtemand, Todd, pint og plaget ham.

Da Jake falder over Todds dødsannonce, kan han ikke nære sig for at deltage i begravelsen. Her får han et glimt af Todds enke, sådan som han havde håbet - men kvinden er ikke Natalie...

Jake sætter sig for at opklare, hvad der er sket med Natalie, og inden længe er han viklet ind i et spind af løgne og bedrag, der er tæt på at koste ham livet.

Lige siden jeg læste "Savner dig" af Harlan Coben, har jeg glædet mig til at læse noget mere af ham. Som i måske kan huske, var jeg ovenud begejstret for den, og var overbevist om, at han kunne fange mig i hans historie igen. Og jeg må sige, at han ikke skuffede - heldigvis.

Vi møder Jake, som på en og samme tid virker som en moden mand - men også som en gammel mand. Det er tydeligt at mærke på  ham, at der er noget der tynger ham, og at han virkelig ønsker at finde ud af, hvordan det hele hænger sammen.

Det er en virkelig fængende og spændende krimi, som fungerer helt vildt godt, selvom vores hovedperson ikke er en kriminalinspektør. Det er jeg virkelig fan af - det gør det hele lidt mere realistisk; og jeg synes også, at jeg på den måde har nemmere ved at sætte mig ind i hovedpersonens tanker.

Noget af det der også gør, at den er fængende og spændende er, at Harlan Coben har en helt fantastisk skrivestil. Den er meget realistisk og ligetil - man føler sig ikke udvidende som læser. Det hele kører bare og der er ingen kedelige passager til at få læseren til at miste lysten.

Jeg vil på en måde vurdere denne krimi til at være en krimi til kvinder. Selvfølgelig kan den også læses af mænd, men jeg tror bestemt også at kvinder vil blive fanget af historien på en helt anden måde. Grunden til at jeg har denne tanke er, at der er det her element af kærlighed i den, som jeg helt bestemt mener, at kvinder vil mene giver bogen lidt ekstra.

Denne krimi er en ægte efterårs-krimi, som jeg ikke mener vil skuffe. Den er hyggelig, uhyggelig og virkelig spændende. Jeg har allerede anbefalet den til folk, som spørger om forslag til en krimi - for den er helt fantastisk. Det er helt bestemt en af de bedste krimier, jeg har læst i år!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar