mandag den 14. september 2015

"Offer uden ansigt" af Stefan Anhem

Offer uden ansigt af Stefan Anhem, 475 sider, Lindhardt og Ringhof, 214

En lærer bliver fundet myrdet i sløjdlokalet. Ved siden af liget ligger et gammelt klassebillede, hvor hans ansigt er krydset over. Fabian Risk, der arbejder hos politiet i Helsingborg, er en af offerets gamle klassekammerater, og han bliver draget ind i arbejdet med sagen.

Snart står det klart, at gerningsmanden har flere ofre på son liste. Hvem bliver den næste?

Jeg havde glædet mig meget til at komme igang med en krimi, da jeg skulle læse denne. Jeg syntes virkelig, at jeg trængte til noget spænding, drab og lidt uhygge. Denne bog er signeret, og forfatteren har skrevet "Held og lykke med de søvnløse nætter". Derfor forventede jeg helt sikkert også en masse af bogen - måske endda, at jeg næsten vil blive bange.

Bogen starter rigtig fint ud, hvor jeg fra starten blev fanget og var klar til at fange morderen. Jeg sad selv og gættede med gennem størstedelen af bogen, og hver gang jeg mente, at jeg havde en idé, blev denne hurtig affejet af nye informationer. Det synes jeg er rigtig fedt - så mister jeg ikke så let interessen.

Jeg er dog nødt til at indrømme, at det med de søvnløse nætter skuffede mig. Jeg var på intet tidspunkt bange, eller følte, at jeg ikke kunne sove om natten. Det var en spændende krimi, det er der ingen tvivl om - men den manglede alligevel lige, at overholde det løfte, jeg havde fået mig.

Bogen gav mig det afbræk jeg ønskede - jeg ville have en krimi, og det fik jeg. Jeg kunne dog godt have brugt lidt mere spænding og uhygge.

Men selvom jeg manglede lidt, så hyggede jeg mig alligevel med at læse den, i det danske sommer-vejr, der indeholdt en masse regn og grå skyer. Det er en rigtig efterårs-vejr-bog, som helt sikkert er med til at skabe hygge. Men for mig gjorde den ikke meget mere end det - den satte ikke et mærke i mig eller fangede mig mere end højst nødvendigt. Det er også med til at holde karakteren på bogen nede for mig - det er trods alt en krimi, og så skal der også lidt ekstra til.


2 kommentarer:

  1. Åh jeg er vild med den :)
    Forfatteren kommer i den lokale bogogide på lørdag og glæder mig som et lille barn glæder sig til juleaften :)

    SvarSlet
  2. Jeg har endnu ikke læst en krimi eller anden bog der gav mig søvnløse nætter. De har været uhyggelige og nogen af dem har sat spor, men det er så det. Jeg har ikke været bange 😳

    SvarSlet