tirsdag den 19. april 2016

"Rød dronning (Rød dronning #1)" af Victoria Aveyard

Rød dronning (Rød dronning #1) af Victoria Aveyard, 392 sider, Gyldendal, 2016

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Mare Barrows blod er rødt. Hun hører til samfundets bund - den almindelige befolkning, som skal tjene den sølvblodede elite, der har overmenneskelige egenskaber.

En dag ender Mare ved et tilfælde ved Sølver-hoffet. Foran kongen, prinserne og alle de adelige opdager hun, at også hun har overmenneskelige evner. Men det er umuligt for en Rød. For at skjule denne umulighed og forhindre rød opstand tvinger kongen Mare til at spille rollen som en fortabt adelig datter, der nu skal giftes med en af prinserne.

Mare trækkes hurtigt ind i Sølver-verdenen og begynder at få følelser for sin prins. Alligevel risikerer hun alt ved at hjælpe oprørsgruppen Den Højrøde Garde. Ét forkert træk vil betyde hendes død, og kun én ting ved hun med sikkerhed: Alle kan bedrage alle.

Efter at have fulgt med på YouTube og set de mange gode anmeldelser, jublede jeg af glæde, da denne bog landede i postkassen. Jeg var så klar på at læse den - og læste den også på ingen tid. Jeg var så spændt og nysgerrig på, hvad der kunne ligge til grund for alle de gode anmeldelser.

Dette er den første bog i serien, og vi får derfor præsenteret vores hovedperson. Mare er en pige som kommer fra nogle ikke så gode forhold og skal pludselig op i det allerhøjeste og forsøge, at passe ind dér. Det er en spændende rejse at følge med i - og det var også spændende at se hendes udvikling.

Victoria Aveyard har skrevet en bog, der fanger fra første side. Jeg sad konstant med følelsen af, at jeg lige skulle have et kapitel mere - eller måske 2. Og tit og ofte endte det med, at jeg overskred min sengetid med en time eller to, blot fordi jeg ville have det sidste med.

I bogen er der et par småfejl, herunder stavefejl/slåfejl, hvilket godt kunne irritere mig en smule. Spændingen trækker dog bogen gevaldigt op - ja, faktisk helt op på en topscore for mig. Så selvom der er noget, der ikke er helt perfekt - ja, så kan det faktisk godt være perfekt alligevel.

Jeg blev snydt sammen med Mare, jeg forelskede mig sammen med Mare og jeg har helt sikkert tænkt mig, at fortsætte min rejse sammen med Mare.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar