onsdag den 2. december 2015

"Hans og Grethe" af Neil Gaiman

Hans og Grethe af Neil Gaiman, 48 sider, Høst og Søn, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

"Slippe dem, ikke dræbe dem," sagde skovhuggerens kone. "Ingen har sagt noget om at dræbe nogen. Vi tager dem med dybt ind i skoven og slipper dem løs. De skal nok klare sig. Måske tager en venlig sjæl sig af dem og giver dem mad."

Jeg tror, at de fleste kender til den klassiske historie om "Hans og Grethe". Måske kan man den ikke ordret, men man kender til den overordnede historie.

Gaiman har taget den klassiske historie om Hans og Grethe, og gjort den til hans egen. Han har tilføjet nogle små detaljer og ekstra ting, som gør, at man ikke er i tvivl om, at det er hans historie i denne bog. Her spiller sproget selvfølgelig også en rolle, for Gaiman har hans helt egen måde, at gøre tingene på.

Det er virkelig mange år siden, at jeg sidst har læst den klassiske historie om Hans og Grethe, så jeg kan selvfølgelig ikke vide dette med sikkerhed, men: jeg synes virkelig, at denne er langt mere uhyggelig, end jeg mindes! Den holdt mig ikke vågen om natten eller fik mig til at sove med tændt lys, men der var nogle ting ved den, som jeg ikke ville kunne forestille mig et barn skulle læse. Jeg er i hvert fald sikker på, at jeg selv som barn helst ville have undværet historien.

Og misforstå mig nu ikke, for det er overhovedet ikke en kritik mod bogen. Jeg synes det er super fedt, at det, fra mit perspektiv, er et illustreret eventyr til voksne. Det er en hyggelig lille bog der er hurtig læst, men som alligevel giver nogle tanker bagefter.

Denne bog er blot et bevis på, at når to mesterværker, som Gaiman og 'Hans og Grethe', slår sig sammen, så bliver det intet mindre end fantastisk.


2 kommentarer:

  1. Jeg bliver tit overrasket over hvor barske og voldelige de gamle eventyr er når jeg læser dem for mine børn. Aksepots søstre kapper rent bogstavelig en hæl og klipper en tå osv. Men for mig er det vigtigt at de hører de rigtige eventyr også og ikke bare Disneys romantiserede udgaver og børnene tager det faktisk forbavsende pænt ;)

    SvarSlet
  2. Jeg skal virkelig have læst denne her snart! Gaiman kan noget magisk med historier og så er tegningerne bare virkelig fine!

    SvarSlet