fredag den 4. december 2015

"En hjælpende hånd" af Gillian Flynn

En hjælpende hånd af Gillian Flynn, 105 sider, Gads forlag, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

En regnfuld aprilmorgen gør den velhavende Susan sin entré i Den spirituelle hånd. Vores fortæller diagnosticerer øjeblikkeligt Susan som en ulykkelig kvinde, der er ivrig efter at give sit ensomme liv et skud dramatik. Men så snart hun besøger det urovækkende hjem, der er kilden til Susans rædsel og ulykke, indser hun, at her er brug for meget mere end en hjælpende hånd.

Miles, Susans teenage-stedsøn, gør ikke sagen bedre med sin foruroligende opførsel og makabre forestillingsevne. Snart er de tre låst i en isnende kamp for at finde ud af, hvor den virkelige ondskab lurer og hvad, om noget, der kan gøres for at undslippe den.

Dette er en kort lille bog. Den fylder ikke ret meget, og jeg var derfor også ret skeptisk omkring hvor meget thriller der egentlig kunne nå at være over den. Men alligevel glædede jeg mig til mit andet forsøg med Flynn.

Det er en spændende thriller, hvor der virkelig er gang i noget hele tiden. Trods den korte længde på bogen, fungerer det hele rigtig fint, og jeg sad, som læser, på intet tidspunkt og mente, at noget kunne være ladt ude. Hele bogen er skrevet meget kort og præcist - og det er også nødvendigt, for at en så kort bog skal kunne give læseren det, læseren forventer.

Hele bogen igennem er der en opbyggende spænding, hvor man til sidst når klimaks og slutter af med en åben slutning. Det fungerer rigtig godt for bogen - læseren sidder tilbage med en følelse af at vide mere og samtidig være en smule skræmt over den åbne slutning.

Jeg synes det er virkelig fedt at Flynn har fået lavet en bog, hvor vores hovedperson(er) er noget utraditionelle. Det er ikke noget jeg før er stødt på, og det synes jeg efterhånden er en sjældenhed. Der er blevet skrevet så mange forskellige versioner af så mange forskellige genrer, at det efterhånden er svært, ikke at kunne associere én bog med en anden. Det kan jeg ikke med denne - hatten af for Flynn.

Jeg er dog nødt til at sige, at selvom jeg er meget begejstret for bogen, så ægrer det mig også rigtig meget, at den ikke var længere! Jeg kunne virkelig godt have tænkt mig at vide mere. Men på samme tid skal jeg også passe på hvad jeg siger, for ser man dybere ned og kigger på selve handlingen, var der måske heller ikke plads til, at den skulle fylde mere. Det kunne samtidig have ødelagt hele historien.

Gillian Flynn har skrevet en thriller, som er nem at gå til, som er utrolig spændende og som efterlader læseren med noget af en drøm til den kommende nat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar