mandag den 30. maj 2016

"Helt ude i hampen: -En skrøne" af Mads-Peder Søby Winther


Helt ude i hampen: -En skrøne af Mads-Peder Søby Winther, 112 sider, Books on Demand, 2016

Bogen er et eksemplar fra forfatteren.

Fem venner skal på langtur til Polen efter svinekød. Anders L. Kjeldsen, den uformelle leder af denne gruppe mænd, har blæst til kamp mod et komplot. Et komplot af svinestreger der implicerer alle fra "bonde til de onde". På vejen mod missionen bliver det pinagtigt, grinagtigt og krampagtigt, før vennerne forventer noget saftigt...

Forviklingerne er mange, og ruten er af omveje. De fem venner udsættes for adskillige strabadser. Det er en (næsten) sanddru, grotesk og til tider morsom beretning fra overdrevet. Det er en kærlighedserklæring til landsbysamfundet. Det er en kærlighedserklæring til al egenart.

Denne bog er noget for sig selv. Jeg har ikke før læst noget der minder om - der er forsøgt at spille på ægte jysk humor, der er nogle stereotyper der også bliver spillet på. Det er en sød, kort bog, som lynhurtig er læst.

I bogen kommer vi igennem nogle af de typiske små byer i Jylland, vi møder ægte sort humor - og fem venner, hvor jeg sad tilbage med tanken om, om de egentlig er venner. Det er en fin kombination, som giver bogen en helt ny historie.

Bogen er ikke noget for mig. Om det er fordi jeg ikke helt fanger humoren, eller blot ikke kan se det sjove i det, skal jeg ikke kunne sige. Jeg er ikke fan af historien, ser ikke den store mening med den, og mangler faktisk en dybere mening med det hele.

Vores hovedpersoner er noget for sig - de er fem vidt forskellige personligheder, samtidig med, at man somme tider kan se lighederne mellem dem, der gør, at de holder sammen. Det er en lidt sjov kombination, og somme tider krævede deres venskaber lige en ekstra tanke.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar