torsdag den 16. juni 2016

"Det du ikke ved" af Helle Perrier

Det du ikke ved af Helle Perrier, 172 sider, Gyldendal, 2016

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Kan man snyde andre til at blive forelsket? Kan man sælge hemmeligheder? Kan man lyve for sig selv? Kan man stole på sin familie? Kan man hade den, man elsker?

Sandheden gemmer sig lige under overfladen i 10 noveller af nogle af Danmarks mest anerkendte forfattere.

Denne bog var fuld af små historier, som alle var vidt forskellige, men alligevel havde det samme tema tilfælles. Det var virkelig en sjov følelse, at det på én måde overhovedet ikke hang sammen, men så alligevel gjorde.

Novellerne er skrevet af 10 forskellige forfattere, som på hver deres måde viser, hvad hemmeligheder kan være. Umiddelbart kendte jeg ikke nogle af forfatterne på forhånd, hvilket faktisk gjorde det lidt mere sjovt. Jeg havde ikke nogle forventninger til novellerne eller til skrivemåderne.

Jeg var ikke vild med alle novellerne. Jeg havde mine favoritter, men det har man vel altid. Og det gjorde egentlig ikke noget. For selvom jeg ikke brød mig om dem alene, så var deres helhed rigtig fin.

Normalt er jeg ikke meget til noveller. Ofte mangler jeg mere eller sidder tilbage med en lad følelse - det gjorde jeg dog ikke her. Og det var nok fordi helheden var så fin som den var.

Bogen viser, at hemmeligheder er mere end at undlade at sige noget. Og det er virkelig et vigtigt emne, synes jeg. Hvor ofte bliver der ikke skabt problemer på grund af disse hemmeligheder? Hvad gør de ved os? Kan det være noget godt at have disse hemmeligheder? Det er nogle af de spørgsmål, som jeg stilte mig selv efter at have læst den.

Det er en rigtig fin novellesamling, som er rigtig god til de læsepauser, som vi allesammen har brug for somme tider. Eller måske bare til en pause fra hverdagen, til at give os et lille frirum eller måske bare en pause fra de hemmeligheder, som vi selv har.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar