fredag den 3. juli 2015

Om at lytte til bøger

Nu har jeg efterhånden læst/set/hørt om en del, der har kastet sig ud i lydbøger - og også er rigtig glade for dem. Derfor har jeg prøvet mig ad og set, om jeg også kunne finde lykken i dem. For det er jo ret smart - man kan lytte til en bog mens man vasker op, cykler i skole, laver mad, laver lektier og så videre. Så jeg kunne egentlig ikke se noget negativt ved dem. Multitasking er jo fedt!

Men det viste det sig bare, lige i dette tilfælde, ikke at være for mig. Jeg prøvede med nogle forskellige bøger, genrer og oplæsere - men det ændrede sig ikke. Jeg havde for nemt ved at lede tankerne et helt andet sted hen, så jeg "glemte" at lytte efter, hvad der egentlig blev sagt. Og det er måske ikke et tilfælde, for sådan har jeg det jo også, når jeg sidder med en bog. Når jeg læser skal der ikke være for mange lyde omkring mig, og slet ingen samtaler, før end jeg mister koncentrationen og er nødt til at stoppe læsningen.

Jeg troede ellers ikke, at det ville blive et problem, idet jeg blot kunne skrue op for lyden, og så var alle distraktionerne væk. Det viste sig bare, at min hjerne kunne snakke endnu højere. Jeg ved ikke, om det måske bare kræver noget træning, det kan være det kommer en dag. Men kender i nogle fifs, tager jeg imod dem med kyshånd, da jeg synes at konceptet med bøger er super fed!

Jeg ved fx at min mor har brugt det, når hun skulle falde ned og slappe af, uden at tænke på noget andet. Og det er da smart! Man får læst (eller lyttet til) nogen af alle de bøger man gerne vil have læst, samtidig med, at man slapper af på en helt anden måde, end når man læser. Eller også kan man, som jeg allerede har skrevet, lave en masse praktiske ting imens. Det skulle altså bare lige være noget for mig!

Hvordan har i det med lydbøger? Har i nogle tips og tricks?

11 kommentarer:

  1. Jeg bruger mest lydbøger for at forsøde de ellers meget trivielle arbejdsopgaver, som at støvsuge, ligge vasketøjs sammen og jeg kan også godt lide at lytte bøger, når jeg går tur, da jeg stadig kan høre trafikken og omgivelserne i modsætning til hvis jeg hører musik.

    Det tog også lang tid for mig at finde ud af hvilke lydbøger, der fungere for mig. Jeg startede ud med Ken Follets "Giganternes fald", det var en helt klar nitte, den var bare alt for kedelig. Så prøvede jeg lidt krimier bla. Karin Slaughter og Joakim Zander, det gik også fint, men jeg synes det var spild af penge, da jeg på det tidspunkt kun havde en gammel iPod Touch og derfor skulle købe lydbøgerne i dyre domme på iTunes og når jeg først havde lyttet en krimi gad jeg ikke lytte den igen, da jeg jo nu viste hvem morderen var.

    Nu lytter jeg til et mix af engelske og danske YA og skønlitterære romaner. Puha det blev en lang kommentar ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør slet ikke noget!

      Det kan være man skal forsøge sig med noget andet i stedet. Det vil jeg da forsøge - og måske jeg netop også skal prøve lidt krimier, da jeg er vild med dem.

      Tusind tak for dit input!

      Slet
  2. Jeg ved præcis hvad du mener. Jeg forsøgte mig også flere gange med lydbøger over flere år, hvor det bare ikke fungerede og jeg ikke kunne finde ud af at lytte. Nu går det til gengæld ret godt. Mit bedste råd: Find et arbejde hvor du skal bruge 2 timer på transport i bil hver dag. Når man kører bil kan man alligevel ikke lave andet end at sidde, holde øje med trafikken (MEGET VIGTIGT) og lytte. Man tænder næsten automatisk for radioen, men hvorfor ikke lytte til en god bog. Jeg er i hvert fald blevet glad for at lytte lydbøger mens jeg kører frem og tilbage.

    Et andet råd som slet ikke hjælper på at lære at lytte lydbøger er at lade helt være. Hvis du ikke får noget ud af det, så er det måske ikke det rette tidspunkt. Måske ændrer det sig, så du når du prøver om et år eller to viser sig super let at lytte.

    Jeg ville stadig ikke kunne sætte mig ned og bare lytte - så ville mine tanker også flyve alle mulige andre steder hen og råbe højere end nogen oplæser kan hamle op med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha ja - men måske det er en voldsom strategi at skulle satse efter et arbejde så langt væk :P Det er ikke sikkert økonomien og manden ville være enige med dig :P

      Slet
  3. Åh, det kræver virkelig tilvænning (og en god oplæser!) for nogen, mens det for andre slet ikke fungerer. For mig krævede det tilvænning at lytte til lydbøger. Og det er noget jeg bruger indimellem, når jeg ved jeg ikke har meget overskud til at sidde med en fysisk bog, uden at falde i søvn med det samme, så jeg lytter gerne mens jeg vasker op eller gør rent. Indimellem lytter jeg også til lydbøger mens jeg sidder og maler i malebøger og lignende — altså, når jeg laver noget, der ikke kræver at jeg tænker særlig meget.
    Tilgengæld er jeg dårlig til at lytte, når jeg er ude, fordi, som du nævner, der er for meget larm til at jeg kan koncentrerer mig. Mit eneste tip er at man skal give det en chance og prøve sig frem som du har gjort, men hvis det ikke fungerer, så er det vidst bare sådan. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, god idé med malebøgerne! Det har jeg slet ikke tænkt på - det tror jeg helt sikkert, at jeg vil forsøge mig med!

      Slet
  4. Det er ikke alle bøger, der fungerer for mig. Jeg lytter for eksempel sjældent til krimier (er dog blevet bedre til det), og så undgår jeg ofte meget lange bøger, da jeg ofte syntes, de føles endnu længere, når de bliver læst op.

    Til gengæld lytter jeg til lydbøger næsten hver dag. Oftest når jeg tager off. transport og/eller går tur, men også når jeg træner, luger eller gør rent. Det er en superpraktisk måde at bruge tiden på - at få lidt højtlæsning, mens man laver noget andet :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. ...og det er præcis dét, jeg godt kunne tænke mig at bruge lydbøger til :-) Jeg må bare øve, øve, øve! :-D

      /www.mitbogunivers.blogspot.com

      Slet
  5. Jeg dur heller ikke til lydbøger, sletslet ikke.. Jeg kan ikke koncentrere mig om dem og åh, hvor irriterer alle oplæsere mig bare af en eller anden grund..

    SvarSlet
    Svar
    1. De få oplæsere jeg har prøvet har også irriteret mig rigtig meget - jeg håber på en dag at kunne finde en, hvor jeg føler mig ordentlig tilpas :-)

      /www.mitbogunivers.blogspot.com

      Slet
  6. Jeg har "kæmpet" længe for at komme til at holde af lydbøger - men har faktisk efterhånden nået et punkt, hvor jeg slet ikke kan forestille mig ikke at have muligheden for at læse på denne måde. Hvad der ændrede min holdning til dem, ved jeg ikke helt - men det har måske bare noget at gøre med tilvænning. Desuden hjalp det mig rigtig meget, at jeg begyndte at lytte til bøger, jeg allerede havde læst, og lyttede til en del af disse, før jeg kastede mig ud i andre lydbøger, hvor jeg ikke tidligere har læst bogen. Det fik mig nemlig til at vænne mig til formatet, for når jeg allerede havde læst bogen, så gjorde det ikke så meget, hvis jeg missede noget - og nu er det faktisk sjældent, at mine tanker vandrer afsted, når jeg lytter til lydbøger. Hvilket dermed også gør, at jeg kan høre nye bøger :)

    SvarSlet